Пальчикові гімнастики


1. «Кільця».


По черзі з'єднувати подушечку кожного пальця з великим пальцем, утворюючи колечко. Спочатку на правій, потім на лівій. А в кінці заняття - синхронні рухи на обох руках.


Раз, два, три, чотири, п'ять,


Вийшли пальчики гуляти.


Раз, два, три, чотири, п'ять,


Будемо вважати пальчики.


2. «Кулак-ребро-долоню».


Три положення на площині столу. Кулачок, потім долоню ребром на столі, пряма долоню на столі. Робити правою, лівою рукою, потім синхронно.


3. «Хрестики-нулики».


Зачепити середній палець за вказівний - хрестик. Потім з'єднати подушечки вказівного і великого пальця - нулик. Чергувати ці рухи.


4. «Дзеркальне малювання».


Взяти в кожну руку по олівця і малювати одночасно дзеркально-симетричні фігури, літери.


5. «Вухо-ніс».


Лівою рукою взятися за кінчик носа, а правою - за протилежне вухо. Відпустити, ляснути в долоні і поміняти положення рук навпаки.


6. «Рибка».


Скласти разом долоні рук - це «рибка». Рухати «рибку» в різних напрямках, імітуючи плавання.


7. "Змійка".


Зчепити долоні в замок - це голова «змії». Руки притиснути один до одного. Рухати «змію» в різні боки, імітуючи повзання.


8. «Замок».


Зчепити пальці в замок і струшуючи «замком», вимовляти


На дверях висить замок,


Хто його відкрити б зміг?


Постукали, постукали, (не расцепляя пальців, постукати долонями)


Покрутили, покружляли (покрутити зчепленими пальцями),


Потягнули, потягнули


І відкрили! (Розчепити пальці, розвести руки в сторони).


9. «Вісімки».


Малювати в повітрі вісімку вказівним і середнім пальцем лівої, правої руки, потім синхронно.


10. Різноманітна предметна діяльність, яка розвиває дрібну моторику: застібання і розстібання гудзиків, шнурування взуття, ігри з мозаїкою, конструктори, пазли; гри з квасолею та горохом (розкласти в різні коробки).


Вправи підготовки руки дитини до письма 


Зустрілись пальчики: 

великий, вказівний, середній, 

безіменний і мізинець. 

Вони театр всі створили 

І всі до праці приступили. 





Вправа 1 

Учитель показує вправу та декламує: 

Олівець в руці катаю, 

Поміж пальчиків кручу. 

Неодмінно кожен палець 

Будь слухняним я навчу. 



Покласти олівець між вказівним, середнім і без-іменним пальцями. Крутити олівець, передавати його з одного пальця на інший. 


Вправа 2 

Перед тим, як виконувати графічні вправи, розімнемо пальчики. 

Учитель декламує віршик і показує: долоню, а потім по черзі з'єднує з великим пальцем усі інші, починаючи зі вказівного 

Пальчику, пальчику, 

Де ти бував? 

Я з цим братом в ліс ходив, 

А з цим братом борщ варив, 

З цим я кашки скуштував, 

А з найменшим заспівав. 




Вправу виконувати два-три рази. 

Вправа 3 

Руки перехрещені тильним боком долонею до себе. Спочатку пальці обох рук стис¬нуті в кулаки, потім пальці-промінці розкриваються, руки повертаються вправо-вліво. 

У кінці віршика діти плескають у долоні. 

Ясне сонечко в кімнату 

Дивиться в віконечко, 

Дуже раді всі малята, 

Плескають в долонечки. 





Вправа 4 

Долоні трохи зігнуті, кінчики пальців торкаються (дах), середній палець правої руки піднято вертикально вгору (димар), кінчики мізинчиків торкаються один одного, створюючи пряму лінію (балкон) 


Рідний дім 

Хай живе наш рідний дім — 

Тепло й затишно у нім. 



Вправа 5 

— А чи є у нас в річці риба? Може, ми дарма сидимо на березі та дивимося на поплавок? 

Краснопірки та йоржі, 

і колючі окуні 

так і грають в глибині. 

Голова риби — початок долоні, хвос¬тик — пальчики, верхній плавець — великий палець. Долоня й пальці розслаблені, вони гнучко звиваються 


Вправа 6 

Учитель дістає з гілочки перший горішок. 

— Білочка просить нас приготувати для горішків незвичайний кошик, 

Його треба зобразити пальцями рук 

Кошик 

В руки кошик я беру, 

І горішок туди кладу. 



Долоні повернені на себе, пальці спле¬тені, лікті розведені в сторону. Долоні ніби¬то роз'їжджаються, і між пальцями утво¬рюються зазори.Великі пальці зображують ручку кошика. 


Вправа 7 

Жук 

Жук у жолудя питав: 

─Де ти шапочку придбав? 

От якби мені таку – 

Був би красень я в ліску. 




Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик розведені в сторони, дитина рухає ними, просуваючи руку по парті вперед. 



Вправа 8 

Акварель 

Намалювати можна нею 

Будинки, хмари і поля. 

Зелену затишну алею, 

Високі гори і моря. 

Рука — це пензлик, пальці — волосин¬ки. Плавними рухами «розфарбовуйте» зни¬зу догори, справа вліво. Пальці мають бути м'якими й пружними. 

Уявіть собі, що ви малюєте будинки, хмари, поля, алею, гори і моря, про які гово¬риться у віршику. 

Вправа 9 

Ати-бати — 

йшли солдати, 

Ати-бати — на базар, 

Ати-бати, що купили? 

Ати-бати —самовар. 




Дітям пропонується «перетворити» долоню на солдата: намалювати на тильному боці очі й рот. Пальцями учні показують, як солдати марширу¬ють. 


Вправа 10 

Загадка від Мавпочки 

— Відгадайте загадку, 

відгадку покажіть руками 

Що за верхівець: 

Сам сидить верхи, 

А-ноги за вухами? 

(Окуляри) 

Діти складають овали пальцями рук, підносять їх до очей. 


Вправа 11 

Оси 

Оса осі в осінні дні 

Сумні виспівує пісні. 

Тумани сиві на росі — 

Сховатись ніде вже осі. 



Виставити середній палець, притиснути його між вказівним та безіменним, поворушити ним. 



Вправа 12 

Лис 

Лиса з лісу у село 

«Ку-ку-рі-ку» занесло. 

Заглядає лис у вікна: 

«Де ж це півень 

кукурікнув?» 



Обидві долоні зробити «ковшем», великі пальці підняти вгору, вказівні пальці та мізин¬чики згинаємо всередину долоней, притискаємо один до одного. Середні та безіменні пальці утво¬рюють вузьку «лисячу» мордочку. 


Вправа 13 

— Нам треба завести мотор у 

машини і мерщій вирушати 

в путь. 

Мчить машина 

За машинами. 

Шелестить 

Машина шинами. 

Пальці рук, крім великих, складаються в замок. Це мотор. Великими пальцям робимо обєртові рухи. 

Спочатку «мотор» працює швидко, потімпоступово оберти сповільнюються. 



Вправа 14 

— Відгадайте загадку – добавлянку. 

На дереві грається, 

Угору підіймається, 

На хвостику гойдається. 

І зветься це малятко — 

Веселе ... (мавпенятко). 

— Зобразимо мордочку мавпенятка. 

Середній та безіменний пальці притиснуті згори вели¬ким. Вказівний і мізинчик трохи підняті вгору та зігнуті. 


Вправа 15 

Відгадай загадку 


Два кінці, два кільці – 

Посередині цвях. 

(Ножиці.) 


Пальці правої руки стисну¬ти в кулак, виставити вперед вказівний і середній. Рухати ними, імітуючи різання ножицями. 




Вправа 16 

─ Зобразимо наших півників пальцями руки. 

Півні 

Півень півневі співав: 

— Я сьогодні рано встав! 

Потім вилетів на пліт, 

Заспівав на цілий світ. 



Долоню піднято вгору, вказівний палець спирається на великий. Інші пальці розведені та підняті вгору. 



Вправа 17 

Вовк 

Ходить хмуро між дубами, 

Хижо клацає зубами. 

Весь, як є — жорстока лють, 

Очі так її і ллють. 

Зачаївся ось, примовк, 

Грізний звір, голодний вовк. 





Робимо долоньками «пароплавчик», а з нього «вовка»: великі пальці розводимо в сторони. Вказівні пальці згинаються всередину долоней і утворюють лоба, а інші - складаються і«човником», утворюючи верхню та нижню щелепи. 


Вправа 18 

Вовк ведмедя розбудив: 

— Вже весна, гуляти йди! 

Виліз велетень з барлоги — 

Вовк тікає в ліс від нього. 



Середній і безіменний пальці притисну¬ті згори великим. Вказівний і мізинець трохи підняті вгору й зігнуті. 




Вправа 19 

Сьогодні малята. 

Копають грядки, 

Уперше в житті 

Вони садять квітки: 

Крокіс, чорнобривці, 

Нагідки, розмай — 

Квітуй-розквітай, 

Наш улюблений край! 



Зімкнуті та трохи заокруглені долоні — 

пуп'янок квітки. Поступо¬во пальці 

розводяться в різні боки та злегка погойдуються. 


Вправа 20 

У сови великі очі ─ 

Бо не спить вона щоночі. 

Сутінки надворі, 

А сова─ вдозорі. 




Долоні розгорнуті до себе, великі пальці ви-прямлені від себе й переплетені (нібито чіпляють¬ся один за одного). Великі пальці — голова пташ¬ки, інші пальці — крила. «Помахайте крилами». 




Вправа 21 


Відгадайте, хто це? 

Хоч маленьке, а красиве, 

Як біжить, то в'ється грива. 

Копитцями туп-туп-туп, 

По каменю цок-цок-цок, 

(Лоша) 


Зобразимо лоша руками. Права долоня на ребрі від себе. Великий палець догори. Згори на неї накладається ліва долоня під кутом, ство¬рюючи пальцями гриву. Великий палець дого¬ри. Два великих пальці утворюють вушка. 


Вправа 22 

— Мудра Сова питає, 

чи знаєте ви, чому вона 

не любить сонце? 

Сова 

Що воно за дивна птиця? 

Світла денного боїться, 

дзьоб гачком, великі очі, 

і не спиться їй щоночі. 




Руки стиснуті в кулачки, пальці при¬тиснуті, великі пальці, заокруглені вгорі, вказівніразом посунуті вперед. 


Вправа 23 

Соняшник 

На сонечко я схожий 

І сонечко люблю. 

За сонцем повертаю 

Голівоньку свою. 



Руки перехрещені тильною стороною долоні до себе. Пальці-пелюстки розкриті. Руки повертаються вправо-вліво. 



Вправа 24 

У папуги Гоші, 

Було трохи грошей. 

Він на них собі купив 

Чобітки, пальто і бриль. 



Долоня вгору, вказівний палець перекри¬ває великий. Інші пальці підняті вгору й розче¬пірені. 




Вправа 25 

Равлик 

Равлик лізе вздовж доріжки, 

То сховав, то випнув ріжки. 


Пальці в кулачки, лівий трохи позаду правого, на правій руці — вказівний палець та мізин¬чик розведені в сторони, дитина згинає і роз¬гинає їх. 



Вправа 26 

Синьо-жовтий прапор маєм: 

Синє небо, жовте жито; 

Прапор свій оберігаєм, 

Він святиня, знають діти. 


Перетворіть свої руки на прапорці. Розгор¬ніть долоню правої руки від себе, великий па¬лець опустіть униз (держак), інші пальці при¬тисніть і спрямуйте вбік (полотнище). 



Вправа 27 

Едельвейс 

Едельвейс росте на скелі. 

Вище сосен і смерек. 

Біля сонечка оселі, 

Біля-гнізд орлів, лелек. 

Зімкнуті й трохи заокруглені доло¬ні — пуп'янок квітки. Поступово роз¬вести пальці в сторони, трохи похита¬ти руками і підняти їх угору. 


Вправа 28 

Дерево 

Має стовбур дерево, 

Багато гілочок. 

Листячком зеленим, 

Бавить діточок. 


Притиснути руки тильною стороною одну до одної. Пальці розчепірити і підняти вгору. Ворушити кистями й пальцями. 


Вправа 29 

Зайчик 

Довгі вуха, куций хвіст, 

Моркву і капусту їсть. 

Пальці стиснуті в кулачок. Виставити вгору вказів¬ний і середній пальці. Ворушити ними, повертаючи руку в різні боки. 



Вправа 30 

—Що плели з 

лози Зоя і Зіна? 

— Сплетіть корзину 

з пальців рук. 


Лозина до лозини — 

і зроблена корзина. 

Долоні повернуті на себе, пальчики пе-реплетені, лікті розведені в різні сторони. Великі пальці утворюють ручку. 


Вправа 31 

Гуси 

Гуси, гуси, гусенята! 

Гусенят багато з Гната. 

— Гей, гиля! 

— Гнатко гука! 

Відганяє гусака. 

Передпліччя випрямити вертикально. Долоня під пря¬мим кутом. Вказівний палець спирається на ве¬ликий. Усі пальці притиснуті один до одного. Двома руками діти зображують гусей. 



Вправа 32 

Чапа чапля біля річки — 

У червоних черевичках 

Чапу-чапу! Чап-чалап! 

Носить у хустинці 

Для малят гостинці. 


Витягнути вниз вказівний та середній пальці, інші стиснути в кулачок.Імітувати пальцями ходу чаплі в ритмі вірша. 


Вправа 33 

— Вирядимо наших чайок у політ. 

Над нами небо є блакитне, 

Над нами сонечко привітне. 

Над морем чайка проліта, 

Додому радо поверта. 

Діти перехрещеними кистями рук зо¬бражують помахи крил чайки, а потім ру¬ками зображують морські хвилі. 



Вправа 34 

Хомка 


Хомка, хомка, хом'ячок, 

Посмугований бочок. 

Уявіть, що у вас на долоні сидить хом’ячок. Погладьте його спочатку мізинчиком, потім по черзі іншими пальцями. Злегка торкніться кін-чиками пальців (пучками) до його теплої шубки, але не притисніть сильно. 



Вправа 35 

Тишком-нишком 

вийшла мишка із нори. 

В шкряботушки 

ніс і вушка догори. 



Середній та безіменний пальці впираються у великий. Вказівний і мізинець зігнуті в дуги та притиснуті до середнього і безіменного пальців. 



Вправа 36 

Їжачок 

Їхав лісом їжачок, 

Віз голчастий піджачок. 

Сироїжки він зривав, 

Їв та пісеньку співав. 



Лікті на парті, долоні притиснуті одна до одної, пальці підняті вгору (голки). Великі пальці відвести до себе (мордочка). 


Вправа 37 

Цуценя 

Приніс учора татко 

Маленьке цуценятко. 

Воно із нами грається 

І зовсім не кусається. 

Долоню покласти на ребро, повернути на себе. Великий палець підняти уго¬ру, вказівний — зігнути, середній та безіменний — разом, мізинець опускається та підіймається. 

У кінці вірша підставити вільну долоньку, як миску, погладити «цуценя» по голівці. 


Вправа 38 

Цап 

На полі цап, цап. 

М’ячик хап, хап, 

Ніжкою туп, туп. 

Борідкою трусь, трусь, 

Наче справжній футболіст. 

Середній і безіменний пальці спираються на великий. Вказівний, і мізинець підняті вгору. 


Вправа 39 

Щука вчила щученят, 

Зуби чистити щодня: 

─Швидко щіточку бери, 

Не лінуйся, гарно три. 

Зуби треба берегти! 


Діти плавними рухами зо¬бражують щуку рукою до лік¬тя. Паща щуки формується пальцями. 



Вправа 40 


Ялинку прикрашає 

Мороз на Новий рік. 

Дарунки всім вручає 

Казковий чарівник. 

Долоні від себе, пальці пе¬реплетені між собою (долоні під кутом одна до одної). Пальці ви-ставити вперед. Лікті до корпу¬са не притискаються. 

Немає коментарів:

Дописати коментар